Desde 1888 hasta 1963 cruzaba por el centro de Castellón hasta localidades cercanas una línea ferroviaria conocida popularmente como La Panderola, "cucaracha" en castellano. Su nombre se debía a su color y lentitud.
Las líneas de conexión de este mítico tren unía Onda con el Grao de Castellón, atravesando Villarreal, Almazora y Castellón. Desde 1907 hasta 1956 la compañía explotó un ramal que unía Villarreal con Burriana y su puerto
Después del cierre de la línea, una de las máquinas originales estuvo expuesta hasta finales del siglo XX en el Parque Ribalta, como elemento decorativo y de ocio infantil. Finalmente fue retirada y actualmente está expuesta en el Parque de la Panderola en el Grao de Castellón.
---
Des de 1888 fins a 1963 creuava pel centre de Castelló fins a localitats pròximes una línia ferroviària coneguda popularment com La Panderola, "cucaracha" en castellà. El seu nom es devia al seu color i lentitud.
Les línies de connexió d'aquest mític tren unia Onda amb el Grau de Castelló, travessant Vila-real, Almassora i Castelló. Des de 1907 fins a 1956 la companyia va explotar un ramal que unia Vila-real amb Borriana i el seu port.
Després del tancament de la línia, una de les màquines originals va estar exposada fins a finals del segle XX al Parc Ribalta, com a element decoratiu i d'oci infantil. Finalment va ser retirada i actualment està exposada al Parc de la Panderola en el Grau de Castelló.